Impuls a la internacionalització de les
indústries del disseny
El projecte de suport a la internacionalització de les indústries del disseny de l’Anoia es centrarà en aspectes de sensibilització i assessorament a les empreses envers a la importància de elaborar i executar una estratègia internacional, potenciarà la cooperació mitjançant plataformes empresarials en mercats de destí, treballarà per ajudar a les empreses del territori a accedir a mercats internacionals i fomentarà la participació agrupada de marques del territori en fires de referència internacional.
Del total de les 158 empreses de la comarca, només 2 són grans empreses (més de 250 treballadors i més de 40 milions d’euros d’actiu) i la resta són majoritàriament pimes de menys de 50 treballadors. Només el 27% de les empreses son exportadores regulars, principalment aquelles que tenen marca pròpia.
En aquest context, ens plategem els següents objectius com a territori per tal de millorar els nivells d’internacionalització de les indústries del disseny:
• Incrementar el nombre d’empreses exportadores i les exportadores regulars mitjançant accions de sensibilització i assessorament enfocades en les indústries del disseny.
• Potenciar la cooperació internacional entre empreses del territori mitjançant plataformes comercials territorials compartides per abordar mercats emergents, sofisticats i/o llunyans.
• Potenciar la presència de la marca IGD MODA, Fres&Fashion i Igualada Leather Cluster en Fires internacionals del sector de la Moda per associar Igualada ‘ Anoia a un territori Europeu de manufactures d’alt valor afegit, qualitat i disseny.
Des del territori, volem anar un pas més enllà en l’acompanyament del nostre sector productiu en les indústries del disseny en el seu procés d’expansió internacional. Per aquest motiu, hem previst crear unes estructures de suport per a l’accés de marques i productors del territori a quatre regions d’interès comercial: Estats Units, Amèrica Llatina, Nord d’Europa i Àsia.
Aquestes estructures de suport les anomenem plataformes empresarials. Una plataforma empresarial és un instrument per recolzar l’expansió comercial d’un conjunt d’empreses en un mercat sofisticat, complex o llunyà. Les empreses usuàries poden beneficiar-se d’uns recursos humans i tècnics en els mercats de destí que posem al seu abast (personal expert en el negoci tèxtil i moda, espais de promoció, coneixement del mercat i dels tràmits d’accés, models de contractes d’agència i suport en la negociació d’aquests). A cada plataforma existeixen un conjunt d’objectius col·lectius com ara el coneixement del mercat, la gestió eficient de les vendes, la gestió del cobrament, la coordinació del transport de mercaderies,… i altres objectius individuals com ara el posicionament de la marca en el mercat, la política de preus de la marca, els canals i les estratègies singulars d’expansió comercial o el ritme de creixement, entre d’altres.
L’objectiu d’aquesta acció és promocionar la marca Igualada Moda i els valors de qualitat, proximitat, disseny i respecte a les normatives socials i mediambientals del clúster que representa, en fires internacionals de moda, així com la marca Fresh & Fashion en fires internacionals de productors industrials amb la finalitat de posicionar el clúster Igualada – Anoia com un referent en la producció de Moda en gènere de punt a nivell internacional.
Mitjançant aquesta activitat, tenim previst incorporar informació del clúster Moda (Igualada Moda / Fresh & Fashion) o Igualada Leather Cluster Barcelona a les principals fires internacionals i fer-ho amb associació amb les marques del clúster que assisteixen a aquests certàmens.
En aquesta activitat, realitzarem dos seminaris de sensibilització cada any orientats a empresaris i directius del sector de la moda, un d’ells més enfocat a empreses amb marca pròpia i un altre a empreses industrials. En tots dos casos, els continguts pretenen ser motivadors i específicament dissenyats pensant en la realitat empresarial del territori.