Oficina de promoció de capacitats industrials per a l'atracció de fabricacions al teixit industrial de la comarca de l'Anoia
L’any 2014, amb l’ajut de l’Ajuntament, seguint l’estratègia territorial definida per al sector i abordant el repte de la reindustrialització marcat per la UE (al 2020 s’ha d’haver recuperat el 20% de la capacitat productiva a Europa), es va crear l’Oficina de protototipatge. L’objectiu de l’oficina era recuperar produccions tèxtils que, sobretot a partir de l’any 2007, les marques de moda havien externalitzat a països on la mà d’obra era més barata.
Des de la creació de l’oficina de prototipatge s’han fabricat 313.010 unitats que han representat una facturació total de 2.714.918€. Un total de 43 empreses s’han beneficiat de d’aquestes noves produccions i comptem que s’han mantingut / creat 35 llocs de treball.
Després d’aquests dos anys de funcionanent de la plataforma de prototipatge es mantenen les relacions de treball entre els tallers i les marques que s’han aconseguit apropar al territori. Per aquest motiu, de cara als propers anys plantegem l'”oficina de promoció de capacitats” amb un canvi d’estratègia per seguir treballant afiançant les relacions ja existents entre tallers i marques, obrir noves relacions, aconseguir que d’aquestes relacions marques de nova creació es puguin establir de forma permanent al territori i treballar per promoure les capacitats industrials de la comarca internacionalment i aconseguir clients internacionals.
Actualització de la base de dades de tallers. El darrer mapejat de la indústria territorial és de l’any 2012 . Disposar d’una base de dades actual no només vol dir saber el nombre de tallers. Per generar negoci, l’oficina de prototips necessita conèixer quina el detall de la capacitat productiva de cada taller, el tipus de maquinària que tenen, el nombre d’unitats que són capaços de servir en cada període de l’any… Disposar d’aquesta base de dades tan detallada implica tenir una persona visitant tallers de forma intensa durant un mínim de tres mesos.
Establiment d’acords comercials de cooperació i de compromís. Com explica l’apartat de caracterització territorial del projecte, l’Anoia no només és una terra de pimes, sinó també d’autònoms. Aquesta dimensió tan reduïda els fa ser molt efectius en la seva especialització profesisonal però els dificulta treballs parel·lels i necessaris per créixer com reunions comercials, negociacions, establiment i redacció de contractes comercials, obertura de noves línies de negoci… L’oficina de captació de produccions és l’encarregada de fer d’enllaç amb aquests petits per ajudar-los a créixer.
Recerca de clients catalans, espanyols i europeus. Es treballarà conjuntament amb les associacions empresarials sectorials de cada país. D’aquest treball en sorgirà una base de dades d’empreses de moda actualitzada per Catalunya i Espanya i de nova creació per Europa.
Impulsarem i dinamitzarem la presència en les principals fires europees i en els esdeveniments sectorials principals per tal de generar noves relacions comercials.
Ajut al desenvolupament de nous productes d’alt valor afegit.
Creació d’eines de suport per facilitar l’arrelament dels nous dissenyadors al territori.
Elaboració d’un catèleg de mostres físiques demostratives de les capacitats de fabricació del territori.